Tuesday, May 13, 2008

TIPS BERSAMA DR ROZMEY

Soal jawab di bawah di petik dari chatter box website rasmi HPM untuk tatapan semua. Sesetengah ayat diubahsuai untuk memudahkan pemahaman.

Soalan 1:
Saya berat 82kg, tinggi 154 kerja guru, boleh tak bagi menu yang saya boleh amal sebab mengajar ni penat, lepas ngajar rasa lapar selalu, saya sarapan pagi dengan mee sup setiap pagi dan nescafe ais , berapa kalori dah semua tu.

Jawapan :
Had berat maksima puan utk BMI yang normal adalah 56kg. Berat badan yang ideal adalah 52kg. Sekarang BMI puan 35.5. Dr cadangkan Puan ambil 2 kali sehari JDM , untuk menggantikan makan tengah hari dan sebelum tidur. Ambil sarapan dan makan malam separuh daripada biasa. Pastikan puan akan rasa kenyang, bertenaga, dan tak suka makan, seterusnya akan mengalami penurunan berat badan . Dr target Puan akan dapat menurunkan berat sebanyak 10kg sebulan. Selamat mencuba

Soalan 2:
Bolehkah JDM5 di ambil selepas makan nasi?

Jawapan :
Pertama sekali Puan perlu mengurangkan pengambilan kalori. Seterusnya gantikan dengan makanan yang rendah lemak, protein dan karbohidrat dan tinggi serat seperti buah-buahan dan sayur-sayuran.

Pastikan tiada pengambilan kalori 2 jam sebelum dan 3 jam selepas mengambil JDM5 kerana ia akan mengganggu proses pembakaran lemak oleh JDM5.

Soalan 3:
Bolehkah JDM5 di ambil sebelum tidur untuk mereka yang mempunyai masalah untuk mengambil JDM5 pada waktu tengah hari?

Jawapan:
Boleh. JDM5 membantu proses pembakaran lemak walaupon semasa tidur. Yang penting kawal pengambilan kalori dan jenis makanan yang diambil. Namun untuk kesan yang terbaik adalah pengambilan pada waktu tengah hari.

Tip hari ini

  • Fat Burner di dalam JDM5 mempunyai 20kali lebih potensi berbanding latihan menggunakan treadmill selama 1 jam.
  • Lakukan senaman secara berterusan walau 10 minit sehari. Senaman yang tidak konsisten tidak digalakkan kerana akan merendahkan tahap metabolisme badan.


** KREDIT TO KAK TIEY ..tima kasih kak tiey..cayang akak..hehehe

15 comments:

Unknown said...

saya nak tanya lepas bersalin anak pertama yang sekarang berumur 9bulan badan saya naik lagi2 punggung dulu berat badan 45 sekarang 60kg.saya macam2 dah cuba..saya teringin nak cuba jus diet mate 5, tapi saya tak berani kerana takut makin gemuk dan tak mejadi.tolonglah bagi saya semangat dan jawab soalan saya

Anonymous said...

salam.berat saya 88kg dan baru lepas melahirkan.bayi saya berumur 5bulan.bolehkah saya mengambil jdm5 sedangkan bayi saya menyusu badan sepenuhnya?ada kesan pada bayi atau pengeluaran/side effect pada air susu tak?harap dapat menjawab kemusykilan saya.tq.

Anonymous said...

sy b`umur 39 tahun.berat 92 kg.tinggi 170 cm.sy akan berhenti makan pda pukul 10,ambil jm5 pkl 12.lunch pkl 2.btulkah cra sy..krn sudah sebln tp tiada apa2 perubahan...

rosnah said...

ros
saya nak tanya dr.berat badan saya 85kg,saya berkerja di sebuah hotel di shah alam,saya malu dengan berat badan saya sekarang.dah macam-macam ubat saya cuba tapi tak berkesan.saya baru bercadang untuk mencuba jus mate 5.tolong bagitahu saya jika saya minum jus mate 5 ini,dan apakah yang patut saya ambil menu harian diet pagi dan petang.tolong jawab pertanyaan saya..?terima kasih.

Unknown said...

Salam... berat sy 60kg. Tgi 160cm...BMI sy ok.. bkerja die sebuah bank. sy sll rasa lapar wlu pun br je lps mkn... sy x tau lg nak bt ape... senaman mmg sy x bt lgsg... x ada ms.. dl sy mmg rajin b'senam.. ms sy belajar dl.. skrg sy dh bkerja.. ms sy byk hbs dgn kerja.. mcm mn nk mngatasi mslh sy nie..

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
sally said...

salam, berat saya <>100kg tinggi 162cm. ada masalah migrane hampir setiap hari terutama sekarang cuaca panas terik n hujan. kalau tak makan kena gastrik. nak mencuba jdm5 dan nak tahu caranya.

Anonymous said...

Berat saya 87kg sekarang dengan ketinggian 160cm. Saya tahu klu ikut BMI memang overweight.Saya bercadang untuk cuba jus mate 5 tapi tidak begitu yakin....ada masalah ke kalau menu yg sepatutnya di ambil....saya gantikan dengan berpuasa...sebab saya sukar mengawal tabiat makan yg betul...boleh berkesan ke dalam masa sebulan...sebab saya bercadang untuk ambik jus mate 5 sebulan sebelum berpuasa dan continue bulan puasa...dr. harap dr boleh bantu saya....

Anonymous said...

mcm ne nk pastikn brang tol2 smpi..st

Anonymous said...

nk bg alamat,name n fon number pd saper??
n tol2 brang 2 smpi??
n nk cntc saper??
ni just ade no akaun jer..

amanie said...

slm...brat bdan sy 75kg,tgi 62cm.. sy ingin mnurunkan 20 kilo dlm sblan dgn pngmbilan 2 sechet shari.. disertakan dngan senaman setiap hari...dpatkah sy mnurunkan brat sbyk itu?? apakah cdangan doktor kpd sy???

Anonymous said...

slm...brat bdan sy 75kg,tgi 62cm.. sy ingin mnurunkan 20 kilo dlm sblan dgn pngmbilan 2 sechet shari.. disertakan dngan senaman setiap hari...dpatkah sy mnurunkan brat sbyk itu?? apakah cdangan doktor kpd sy???

Anonymous said...

salam, saya baru sj cuba produk JDM dh 3 hari tp sy rasa mcm proses pmbuangan x berape lancar mcm ada smbelit, adakah ni proses normal semasa permulaan guna JDM?

Anonymous said...

salam..

adakh jus mate 5 sesuai utk semua peringkat umur..?